“משחק/מלחמה” – כנס שמחבר בין אמנות, ילדים ומציאות מורכבת
כיצד אפשר לעסוק בנושאים כמו מלחמה ומשבר ביצירה המיועדת לילדים? ואיך אמנות חזותית יכולה להעניק להם כלים להתמודד עם מציאות מורכבת? תיאטרון הקרון בירושלים מזמין אתכם לכנס “משחק/מלחמה” שיעסוק בדיוק בשאלות האלו.לקראת הכנס, נפגשנו עם שחר מרום, המנהל אמנותי של תיאטרון הקרון, לשיחה מרתקת על התיאטרון שמוביל את תחום תיאטרון הבובות בארץ, על הקשר בין אמנות וילדות, ועל החשיבות של יצירה שמדברת גם על הנושאים המורכבים ביותר.
אז למה תיאטרון הקרון החליט להקדיש כנס שלם למפגש בין משחק למלחמה? ומה מצפה לנו בכנס עצמו? הנה מה שהיה למנהל האמנותי של התיאטרון לספר לנו.
מה השיקולים שעומדים מאחורי נושא הכנס השנה?
תאטרון הקרון חושב תרבות לילדים. ילדים הם הקהל שלנו, ואנחנו חושבים, שמגיעה לילדים אמנות איכותית ונוגעת ללב, שמדברת על מה שקורה עכשיו. ועכשיו יש מלחמה, והיא נמשכת ונמשכת, ואנחנו שואלים את עצמנו כאנשים שעוסקים בתרבות לילדים, מה נכון לעשות עכשיו. ומכאן הכנס בנושא “משחק/ מלחמה”.
איך אתם בוחרים את הספקים והשותפים שייקחו חלק בכנס?
אורנה גרנות, מנהלת ספריית האיור במוזיאון ישראל ושחר מרום, המנהל האמנותי של תיאטרון הקרון, ערכו את תוכן הכנס ביחד, מתוך מחשבה על בינתחומיות באמנות, סביב התמה המרכזית של הכנס. כיצד מלחמה מיוצגת לילדים בכל תחומי האמנות, בעבר ובהווה.
אילו פעילויות נוספות יימשכו את המשתתפים במהלך הכנס?
יוצג מיצג אינטראקטיבי חדש של האמן, חנוך פיבן. כמו כן יוצגו במהלך הכנס שלוש עבודות פרפורמטיביות: קטע מההצגה “מה קרה ללב שלי”, של תאטרון הקרון, הרצאה פרפורמנס של האמנית והכוראוגרפית, רננה רז ובנוסף, קטעים מסדנת אמן בינלאומית, של האמן איזקאיל גרסייה, שמתרחשת כחלק מהכנס (החל ממחר). כמו כן ביקור בספריית הילדים שלנו על שם דליה יפה מעיין
מהי הציפייה שלכם מהמשתתפים בכנס?
אנחנו מקווים שהכנס ימלא מצברים ברעיונות וברגשות ובמחשבה יצירתית, לכל מי שקרוב לתחום היצירה לילדים, ואולי גם שבהשפעת הכנס או הסדנה, אחד היוצרים או היוצרות שיבואו לכנס יתחיל בפרויקט חדש בהשראתו.
האם יש הכוונה לשילוב טכנולוגיות חדשות או חדשניות בכנס השנה?
אחת ההרצאות בכנס היא של ארז גביש, החוקר את נושא הגיימינג, וכיצד מלחמה מוצגת בו לבני נוער ולילדים. מה מאפשר ייצוג המלחמה במשחק, ומדוע ילדים כל כך אוהבים לשחק בה.
מהן האתגרים הגדולים ביותר שבהם נתקלתם במהלך ההכנות לכנס?
אחד האתגרים הגדולים היה, קיום של כנסים דומים, העוסקים בתרבות בשעת משבר לילדים (היה כנס של מכון מנדל בספטמבר וכנס של הפנקס במאי). לכן, כגוף יוצר של תאטרון, החלטנו על פריזמה שמחברת בין עיסוק הגותי ליצירתי, ולשלב בכנס קטעי יצירה וסדנאות חיות. בנוסף, בחרנו לחבר בין משחק ילדים למשחק מלחמה, ולשאול, מדוע ילדים כל כך אוהבים לשחק במלחמה בעוד אנחנו המבוגרים מנסים בכל דרך להסתיר אותה מהם? והאם ניתן לגשר על הפער?
כיצד אתם מתכננים למדוד את הצלחת הכנס?
אולם מלא באנשים סקרניים מתחום התרבות, שפינו יום להפגש ולקבל השראה ביחד (ואנחנו כבר די בדרך לשם, לא נותרו עוד הרבה מקומות, אז כדאי לכם.ן להזדרז)
האם יש תוכניות להקליט או לשדר את ההרצאות live?
לא, הכנס יוצג רק למי שיגיע לתיאטרון.
אילו יתרונות אתם רואים בהשתתפות בכנס עבור אנשי מקצוע בתחום?
ההעשרה, מפגש עם אנשים מהתחום כדרך להתניע פרויקטים עתידיים ביחד, השראה ורגע של שכחה ותרבות אל מול כל מה שקורה ביום יום שלנו.
מה ההפקות שאתם מתכננים להמשך השנה בעקבות הכנס?
כרגע מתוכננת לנו הצגה “אין סוף ואחת”, שעוסקת בגדילה של ילדה, ובשאלות מתי אפשר להיות גדולה?. לגבי הרפרטואר של שנה הבאה, ימים יגידו, אנחנו מחכים להצעות מעניינות מהיוצרות והיוצרים שלנו, ואולי אחת מפתיעה שתוולד מהכנס הזה.
איך אתם מתכננים לתמוך במשוב המתקבל מהמשתתפים לאחר הכנס?
בכל שנה אנחנו עושים פגישת סיכום ומשפרים את התכנון לשנה הבאה אחריה. נשמח כמובן לכל משוב או ביקורת מבאי הכנס.
האם ישנן הזדמנויות לרשת עם אחרים או לשתף פעולה אחרי הכנס?
בוודאי, כנסים יוצרים הזדמנויות ולהוכחה, המיצג האינטראקטיבי של חנוך פיבן, הוא דרך שיתוף פעולה עם טרמינל עיצוב בת ים, שנוצר במפגש בכנס של מכון מנדל.
מהם השיפורים שהכנס עשה בעקבות משוב מכנסים קודמים?
לצערנו שנה שעברה היה מתוכנן כנס ביום הילד הבינלאומי, שהתבטל בגלל הקרבה למלחמה, אז קצת התרחקנו ממה שהיה אז. השיפורים העיקריים הפעם, הן שילוב של סדנה בינלאומית בקדם כנס והפתיחה של מיצג אינטראקטיבי כחלק מהתוכנית האמנותית.
מתי? 20.11, 10:00-15:30 (התכנסות ב-9:15) איפה? תיאטרון הקרון, ירושלים עלות? מחיר מלא – 100 ₪ | מכירה מוקדמת עד 14.11 – 80 ₪ לפרטים נוספים והרשמה: היכנסו כאן