הצד האפל של ארכיון האוסקר

Spread the love

הבמאית והמפיקה נורית קידר עם רשימת הסרטים הקנוניים שרק גוד יודע איך הם לא זכו באוסקר 

 

בארכיון האוסקר של הסרטים הזוכים בפסלון הנכסף ישנם יותר מסרטים בודדים שעצוב ואפילו מזעזע שההכרה בהם, ברגע האמת, נעלמה אל מתחת לשטיח האדום. מדובר בסרטים שהרבה אנשים מניחים שהם זכו בפסלון הנכסף לסרט הטוב ביותר כשלמעשה הם מעולם לא. הסרטים שנעלמו מחברי האקדמיה הפכו במרוצת השנים לאייקונים קולנועיים. איך אפשר היה להתעלם מיצירת המופת ‘אפוקליפסה עכשיו’ ולהעניק לו פסלון על פס הקול והצילום ובמעמד זה להעניק את הפסלון לסרט הטוב ביותר – ‘קרמר נגד קרמר’? איך אפוקליפסה לא יוצאת לנו מהראש עד היום ומי זוכר את הדרמה המטופשת של ‘קרמר נגד קרמר’? בין אם זה מעצבן עד היום להכיר בצרות האופק של חברי האקדמיה, הטקס הנוכחי מעבר לפינה וזה הזמן המתאים להעלות את  האייקונים הבלתי נשכחים שיש מי שחושבים בטעות שהם זכו בהכרת האקדמיה.

הר ברוקבק | 2005 | הסרט הזוכה: ‘התרסקות’ | הבמאי אנג לי הצליח לביים סיפור אהבה בלתי שגרתי. אהבה אמיתית בין שני גברים. זה היה הסרט הגדול של השנה ועד היום לא ברור איך אפשר היה להתעלם מהדרמה האנושית שמתנהלת בין רועה הכבשים אניס לבין ג’ק כשמדובר בפרס הגדול ביותר של ההצגה. הסרט זכה בבימוי הטוב ביותר, התסריט המעובד הטוב ביותר והפסקול הטוב ביותר. רק שאהבה בין שני גברים הייתה עניין לא פשוט באמריקה הצבועה והמתחסדת. על אף ששירות החדשות הקתולי בארצות הברית נתן לסרט ביקורת טובה, הוא קבע כי הסרט מיועד לצפייה למבוגרים בלבד בשל עמדתה של הכנסייה הקתולית בנוגע ליחסים הומוסקסואליים – קביעה שעוררה ביקורת רבה. כתבים פוליטיים רבים ברשת החדשות פוקס (ובהם ביל אוריילי, ג’ון גיבסון וקל תומאס) העירו כי הסרט מיועד לשרת אג’נדה מסוימת של ארגונים פרו-הומוסקסואליים והמליצו לצופים לראות במקומו את הסרט בעל האוריינטציה הנוצרית – ‘האריה, המכשפה וארון הבגדים’ (וכן העירו שהסרט הנוצרי ראוי יותר לאוסקר מאשר ‘הר ברוקבק’). כמו כן, מספר קבוצות של נוצרים פונדמנטליסטים בארצות הברית כמו ‘נשים מודאגות למען אמריקה והמשפחה’ תקפו את הסרט כסרט לא מוסרי ומספר בתי קולנוע, כמו במדינת יוטה, סירבו להקרינו בטענת ‘חוסר מוסר’.

 

https://www.youtube.com/watch?v=hDmcHpv4X0I

 

‘האזרח קיין’ | 1941 | הסרט הזוכה: ‘מה יפית עמק נוי’ | הסרט האייקוני הזה נחשב לסרט האמריקאי המשפיע ביותר, הגדול ביותר שנעשה אי פעם ולכן זו טעות נפוצה לחשוב שהסרט זכה בפרס הגדול,  היו מי שדאגו להעניק לו את הפסלון עבור עיבוד התסריט. אם זה לא היה עצוב היינו צוחקים. ‘האזרח קיין’ אחראי לחדשנות מסיבית בטכניקות הקולנועיות, מההופעה המחשמלת של אורסון וולס, למבנה התסריט ועד לשימוש בפס הקול המוסיקלי. הסרט לא זכה להכרה בהישגים הללו בזמנו. מאז, עם זאת, הקולנוע חוגג שנים את הסרט המופלא. אז מי צריך פסלון?

 

 

‘הצבע הסגול’ | 1985| הסרט הזוכה: ‘זכרונות מאפריקה’ | בבימויו של סטיבן שפילברג ובהתבסס על רומן זוכה פרס הפוליצר מאת אליס ווקר. סיפור זה של צעירה אפרו-אמריקנית בתחילת המאה ה -20 איבד את הפרס הגדול לדרמה הרומנטית של סידני פולאק, ‘זכרונות מאפריקה’. עם הופעה מבריקה של וופי גולדברג, אופרה ווינפרי ודני גלובר, ‘צבע סגול’ הוא אחד הסרטים המושלמים והמוערכים ביותר של שפילברג שהיה ברור שלא יהיה בלוקבאסטר מכיוון שהוא עוסק בנושא השחורים. הסרט היה מועמד ל- 11 אוסקרים ולא זכה באף קטגוריה. חברי האקדמיה כבר אז לא ראו ממטר את השחורים.

 

 

‘פארגו’ | 1996 | הסרט הזוכה: ‘הפצוע האנגלי’ | מקרה נוסף של האקדמיה בבחירת דרמה רומנטית על פני סרט מעולה שכמוהו לא נראה. פארגו הוא אחד מסרטי דרמת הפשע הגדולים ביותר בקולנוע אבל לצערי לא ירקו לכיוונו או שלא הבינו את המתרחש על המסך. השחקנית המופלאה פרנסס מק’דרמנד זכתה בפסלון על משחקה. האחים כהן זכו בפסלון עבור התסריט המקורי. יעברו כמה שנים עד שהאקדמיה תשתחווה לרגליהם של האחים ותעניק להם את הפסלון הנכסף לסרט הטוב ביותר  ‘ארץ קשוחה’. בכל זאת, פארגו הוא ללא ספק הסרט הטוב ביותר של האחים, מאוכלס בטיפוסים מוזרים, פשע מחריד, ובלגן של קומדיה אפלה.

 

 

‘בצהרי היום’ | 1952 | הסרט הזוכה: ‘ההצגה הגדולה בתבל’ | הסרט נמצא במקום השלישי ברשימת סרטי המערבונים הטובים ביותר. ‘בצהרי היום’ הפסיד לאפוס הקרקסי של ססיל דה מיל, למרות היותו מועמד לסרט הטוב ביותר. נראה שחברי האקדמיה מאסו בסרטי המערבונים. סרט אחד נראה להם דומה לשאר. במקום עימותים ורדיפות על סוסים ‘בצהרי היום’ טיפל בפסיכולוגיה של המערב הישן, בהנהגת מרשל קין (גארי קופר) שחייב להחליט על פרישה מחיים של אלימות או להישאר מול איום שהוא יודע שיצטרך להתעמת איתו. אמנם הסרט לא לקח את הזהב אבל ‘בצהרי היום’ נותר כניצחון גדול של הז’אנר.

 

 

‘אלו חיים נפלאים’ | 1946 | הסרט הזוכה: ‘שנות חיינו היפות ביותר’ | אחד הסרטים שלא מחמיצים את המסך ומוקרנים מדי חג המולד. בהיסטוריה של הקולנוע אין עוד סרט שמוקרן מדי שנה. פרנק קאפרה הענק וסרטו היו מועמדים לחמישה פרסי אוסקר – כולל הסרט הטוב ביותר והבמאי הטוב ביותר – אבל לא זכה באף אחד מהם. ספור התאבדותו של ג ‘ורג’ ביילי הוא אחד מתפקידי האופי הגדולים ביותר של המאה שעברה, סיפור שגורם לנו לדמוע גם היום. קאפרה זכה בפסלון עשור קודם לכן לסרטו ‘זה קרה לילה אחד’, אבל הקלאסיקה הקולנועית לערב חג המולד תיוותר בלתי מזוהה עם יוצר ענק. אגב כמעט שכחתי שהסרט זכה בפסלון על הישגים טכניים על יצירת השלג המדומה.

 

 

‘אפוקליפסה עכשיו’ | 1979 | הסרט הזוכה: ‘קרמר נגד קרמר’| קרמר נגד קרמר הוא עוד סרט בינוני קלאסי וזאת בלשון המעטה. דרמה משפחתית, סיפור בנאלי סוחט דמעות. זוג נפרד, האם מוותרת על הילד הפעוט ומגיעה שנים מאוחר יותר בדרישה למשמורת בלעדית. האם זה באמת היה הסרט הטוב ביותר בפרסי האקדמיה בשנת – 1979? כנראה שעיניהם של חברי האקדמיה כלו מרוב דמעות ולא ראו את האייקון הקולנועי, המאסטר פיס של קופולה ‘אפוקליפסה עכשיו’. סרט ענק שלא יורד מהמסכים מאז ועד היום גם בגירסתו הארוכה. סרט חובה לתלמידי החוג לקולנוע בכל העולם. עד היום לא נעשה סרט על מלחמת וייטנאם המבוזה כפי שנראה באפוקליפסה. סרט שהיה מועמד ב- 8 קטגוריות ויצא עם שני פסלונים, לפס הקול ולצילום. בושה הוליוודית בלתי נשכחת.

 

  

‘השור הזועם’ | 1980 | הסרט הזוכה: ‘ אנשים פשוטים’ | יצירת האיגרוף המופתית של מרטין סקורסזה. ‘השור הזועם’ על פי סיפורו הביוגרפי של המתאגרף ג’ק לה מוטה, שהוביל אותו להרס עצמי אך מי שלקח את סבוב הבכורה היה רוברט רדפורד שלראשונה ביים את ‘אנשים פשוטים’. ‘השור הזועם’ נחשב עד היום  לאחת היצירות הטובות ביותר בקולנוע ואחד הסרטים הטובים ביותר של סקורסזה. רוברט דה נירו הענק לקח את הפסלון עבור משחקו הטוטאלי והבלתי מתפשר אחרי שהפסיד שנים קודם לכן בתפקידיו ב’נהג מונית’ ו’צייד הצבאים’. הייתם מאמינים? משהו לקוי בממלכת הוליווד.

 

 

‘הצוות המובחר’ | 1983 | הסרט הזוכה: ‘תנאים של חיבה’ | הדרמה על הגברים שנבחרו כאסטרונאוטים הראשונים לפרויקט ‘מרקורי’ – ג’ון גלן, גאס גריסום ואלן שפרד – איבדה את הפרס הגדול ל’תנאים של חיבה’ של ג’יימס ברוק. לפחות נותר היתרון הגדול של צילומים חד פעמיים. ‘הצוות המובחר’ הוא סרט מחושב, מכוון מטרה, שהביא נקודת מבט היסטורית שונה והפך את הסרט לאפוס קולנועי. בנוסף, קטעי הטיסה מהסרט הותירו נדבך חשוב במחויבות המדהימה לקולנוע.

 

 

‘חומות של תקווה’  | 1994 | הסרט הזוכה:  פורסט גאמפ | ממש מאחורי ‘האזרח קיין’ נמצא ‘חומות של תקווה’ הסרט שכולם בטוחים שהוא זוכה האוסקר. לא רק שהסרט לא היה להיט גדול בקופות, אבל הוא איבד את התואר לסרט הטוב ביותר ל- ‘פורסט גאמפ’, (כמו גם ‘ספרות זולה’, ‘חידון’, ‘ארבע חתונות והלוויה’). האדפטציה המדהימה שיצר הבמאי פרנק דראבונט, לסיפורו הקצר של סטיבן קינג לא זכתה באף פרס באוסקר. עם זאת, בדיוק כמו ‘האזרח קיין’, זה מראה עד כמה בקלות הסרט הוא בלתי נשכח ואיכותו הקולנועית עומדת לו לשנים למרות שלא זכה בפסלונים הנחשקים.

 

 

‘חשמלית ושמה תשוקה’ | 1951 | הסרט הזוכה: ‘אמריקאי בפריז’ | האדאפטציה הקולנועית יוצאת הדופן, למחזהו של טנסי וויליאמס  זוכה הפוליצר ומשחקו הטוטאלי המדהים של מרלון ברנדו  לא עזרו לסרט לקבל את פסלון הסרט הטוב ביותר גם ברנדו יצא בידיים ריקות. משחקו של ברנדו נחשב עד היום לאחד המשפיעים ביותר בקולנוע האמריקאי. מה לעשות והמוזיקה הסכרינית של ג’ין קלי המקפץ קרצה לחברי האקדמיה. נראה לי שחברי האקדמיה לא מתעניינים בזוכי פרס הפוליצר.

 

 

‘אל תיגע בזמיר’ | 1962 | הסרט הזוכה: ‘לורנס איש ערב’ | קשה להתאבל על הפסד לסרט המבריק ‘לורנס איש ערב’. זה רק חבל ש ‘אל תיגע לי בזמיר’ לא יצא אל האקרנים שנה מאוחר יותר. ובכל זאת, האדפטציה הקלאסית לפי הרומן זוכה פרס פוליצר מאת נל הרפר לי, בעל אותו שם, העוסק בגזענות בדרום ארצות הברית ובקבלת השונה. הסרט נחשב לעתים קרובות, באופן הלא נכון, לסרט הזוכה באוסקר. הוא אמנם לקח שלושה פסלונים: גרגורי פק על משחקו, על העיצוב האמנותי ועיבוד התסריט.  עדיין ‘אל תיגע בזמיר’ הוא אחד מהקלאסיקות הקולנועיות בכל הזמנים. הסרט נבחר בשנת – 1995 לארכיון הסרטים הלאומי של ארצות הברית, הגיע למקום ה-34 ברשימת ‘מאה שנים – מאה סרטים’ של מכון הסרטים האמריקאי.

 

Author: נורית קידר