על סרט הים החדש של בלתזר קורמקור האיסלנדי ‘The Deep’ ועוד כמה ישנים וטובים.
עכשיו, שמובן לכול יודעי דבר כי סרט הים של השנה שוחרר לאקרנים, מניתי עבורכם, מן המעמקים יש לומר, כמה כאלה שהותירו בי רושם עז מהול בחרדה מחוזקת בחרמנות. כי מה יכול להיות יותר מעורר ממיקס קוקטייל של ים, פחד מוות, משולש אהבים, קיאנו ריבס (לפני ‘סידהרתא’ ה’טורק’ שלו), פטריק סוויזי בימיו הטובים, רוזנה ארקט הברבל’ה-בלונד האולטימטיבית והשחקן הצרפתי הפגיע והאמיץ שהרטיב לה את הסדינים בשיאם של ביעותי הלילה הלוהטים שלו. שנורקל הרם!
The Deep/בלתזר קורמקור (2013)
סרטו החדש של הבמאי האיסלנדי בלתזר קורמקור, בהפקתו של הכריש ההוליוודי, ג’יימס קמרון. בלילה איסלנדי קפוא של שנת 1984, גבר אחד מצליח לעשות את הבלתי יאמן: הוא שורד חמש שעות במימיו הקפואים של האוקיינוס האטלנטי. ורק לצורך המחשה, אדם רגיל מסוגל להחזיק בקערת הברד הענקית הזאת עשר דקות מקסימום, בעוד הדייג הפשוט הזה שחה כחמש שעות לחוף מבטחים, וזאת כדי לגלות שמלחמת ההישרדות האמתית שלו רק החלה. וכמו שכתב המחזאי הנפלא, ז’אן פול סרטר, ‘הגיהינום זה הזולת’. הסרט הזה נכתב בהשראת סיפור אמתי משנות ה-80 והבמאי מספר ששמע עליו בהיותו בן 18 וכאשר היה בן-20, פגש את האיש האמתי מאחורי הסיפור בבר שכונתי, לגמרי במקרה. קארמה, מישהו?
הכחול הגדול/לוק בסון (1988)
סרט שהפך ללהיט אירופאי ענק בשנות ה-80. הבמאי לוק בסון הפעים ככימאי מבריק כאשר רקח שילוב של מרכיבים שכל אחד מהם עומד בפני עצמו. והרי המתכון: קמצוץ של משולש רומנטי, קורטוב פחד מוות והמרכיב הסודי שהדביק את הכול יפה יפה, לוקיישן מושלם! יריבות ספורטיבית רבת שנים מובילה שני צוללני מעמקים קורסיקנים, ז’אק מאיול (ז’אן-מארק באר) ואנזו מיורקה (ז’אן רנו), לקצה גבול היכולת האנושית. עם סצנות מותחות ובלתי נשכחות אשר צולמו במעמקי האוקיינוס הדוממים, ותשוקתו הבוערת של אנזו לסוכנת ביטוח יפהפייה בגילומה של רוזנה ארקט, המאלצת אותו לבחור בין הריקוד עם המוות לבינה. רומנטי וחושני עד כאב.
נקודת פריצה/קת’רין ביגלו (1991)
אחד מסרטי הפעולה המשובחים של שנות ה-90. מאת הבמאית/אדרנלין ג’אנקי, זוכת פרס האוסקר, קת’רין ביגלו. ג’וני יוטה (קיאנו ריבס), סוכן FBI צעיר ומורעל על הג’וב, מצטוות לבלש מנוסה על מנת ללכוד חבורת שודדי בנקים העוטים על עצמם מסיכות של נשיאי ארצות הברית לשעבר. הבלש חושד בחבורת גולשי גלים משולחי רסן. יוטה חודר לעולמם ומתיידד עם בודהי (פטריק סווייזי) , מנהיגה הכריזמטי והמסתורי אשר לוקח אותו תחת חסותו ומלמדו את רזי הגלישה. יוטה מתאהב בסגנון החיים החופשי והאנרכיסטי של הגולשים וגם בנערתו של בודהי, כאשר הקשר המיוחד הנרקם בין השלושה מעורר בו רגשות מעורבים ומעמיד במבחן את ערכיו המוסריים ונאמנותו לבולשת.
ההרפתקה/ מיכלאנג’לו אנטוניוני (1960)
היצירה המוזרה והאלגנטית הזו מספרת על קבוצה של איטלקים עמידים היוצאת למסע שייט אל אי וולקאני נטוש על הים התיכון. אנה (מוניקה ויטי המעלפת חושים), אישה יפהפייה ומיוסרת, נעלמת באורח מסתורי. בן זוגה, סנדרו וחברתה הטובה קלאודיה יוצאים למסע חיפושים ובין השניים נוצרת משיכה מינית חזקה ואלו הופכים לנאהבים. הרומן החורך בין השניים מתעצם כשהם שווים לאדמתם, אך יחד עם זאת, הם אינם זונחים את מטרת העל, והיא, למצוא את אנה הנעדרת. יצירת המופת הזו שברה את כל הכללים הקולנועיים של אותה התקופה ונחשבת עד היום לאחד הסרטים הטובים שנעשו אי פעם.
אוניית הקרב פוטיומקין/סרגיי אייזנשטיין (1925)
אייזנשטיין עשה בית ספר לתועמלנות עם היצירה הקלאסית האילמת. צוות אנשי הצוות הזוטרים של ספינת הקרב פוטיומקין סובלים מיחס משפיל ומדכא מצדם של קציני הצאר וכשאלו מאכילים אותם בבשר רקוב המלחים מחליטים להתקומם, הקצינים ה’רחמניים’ מטילים עליהם עונש מוות. הדבר מוביל לסירוב פקודה ולמרד כללי. תושבי אודסה מזדהים עם המתקוממים . על מדרגות העיר הצופות אל הים מתרחש טבח עקוב מדם בתומכי המרידה השלווים (סצנה שלא התרחשה באמת בהיסטוריה). רק התערבות תותחי פוטיומקין על החוף מפסיקה את שפיכות הדמים. מסופר שהיינריך הימלר אסר בזמנו על כל חיילי ה-SS לצפות בסרט זה.
מלתעות/סטיבן שפילברג (1975)
סרט שאחראי לפוביית הים/בריכה/אמבטיה/שלולית מים, של מיליוני צופים ברחבי הגלובוס ואשר ההצלחה הסנסציונית שלו הגדירה מחדש את המושג ‘שובר קופות הוליוודי’. כריש רוצח לבן משחק מחבואים עם מפקד המשטרה הקשוח של עיריית נופש אמריקאית. דרך הסרט הזה, ספילברג הוכיח בכישרון רב את העיקרון שמה שאיננו יכולים לראות מפחיד אותנו פי זיליון, ובמיוחד, עם פסקול מינימלי מבשר רעות.