פסטיבל הסרטים בירושלים – יוצא מן הכלל

Spread the love

פסטיבל ירושלים יפתח השבוע עם ארסנל סרטים מפתיע וחדשני. הבמאית והמפיקה נורית קידר ממליצה על רשימת צפייה. הכינו את התרמוסים 

 

תחת כיפת השמיים הקרירים (ראו הוזהרתם, נא להביא סוודרים וקפה) בחברת אלפי אנשים, במעמד הבמאי זוכה האוסקרים – מישל הזנוויציוס והשחקן לואי גארל, יוקרן סרטו החדש ‘יוצא מן הכלל’. הקרנת הסרט על מסך ענק, הוא אות הפתיחה לפסטיבל הקולנוע ה- 34 בירושלים, אחד האירועים הקולנועיים החשובים בעולם שבו יוקרנו כ- 200 סרטים שמשקפים את מיטב היבול השנתי הישראלי והבינלאומי. ‘יוצא מן הכלל’, הוקרן השנה בתחרות הרשמית בפסטיבל קאן והתקבל שם בהתלהבות. הסרט, בכיכובו של לואי גארל, הוא מחווה סגנונית מרתקת לגדול במאי הגל הצרפתי החדש ז’אן לוק גודאר – קומדיה פרועה, שנונה, אינטליגנטית ומרגשת בעת ובעונה אחת. פריז, שנת – 1967. ז’אן-לוק גודאר, הבמאי הצרפתי הבולט בדורו, מצלם את ‘הסינית’ בכיכובה של אהובתו, שחקנית הקולנוע הצעירה אן ויאזמסקי. מאושרים, מאוהבים ומהופנטים, הם נישאים. ואולם, בעקבות מרד הסטודנטים וכשלון הסרט החדש עם יציאתו לאקרנים, עובר גודאר משבר שמחולל בו שינוי עמוק – מבמאי כוכב, לאמן מאואיסט, אאוטסיידר הפועל מחוץ לזרם המרכזי. מהפכן, פורץ גבולות, הרסני, מבריק, הוא מתמיד בבחירותיו עד שהוא מגיע לנקודת השבירה.

 

https://www.youtube.com/watch?v=aWPZLz7Wm9s

 

במסגרת התחרות הרשמית לקולנוע עלילתי וסרטי תעודה יוקרנו בפסטיבל בהקרנת בכורה עולמית סרטים ישראלים עלילתיים ודוקומנטריים ועוד סרטים ישראלים שיוקרנו במסגרת הקרנות מיוחדות ובתוכן הקרנה חגיגית מיוחדת לעותק משוחזר, משנת – 1969, של ‘מצור’, סרטו של ג’ילברטו טופאנו בכיכובם של גילה אלמגור ויהורם גאון, אשר אף נבחר להשתתף במסגרת הקלאסיקות היוקרתית של פסטיבל קאן האחרון. הסרט יוקרן חגיגית במעמד היוצרים בעותק דיגיטלי חדש ומשוחזר שהופק ביוזמת ‘סינמטק ירושלים’ ו’ארכיון הסרטים הישראלי’.

 

מתוך הסרט מצור
מתוך הסרט מצור

 

כמה פנינים קולנועיות כדאי מאד לא להחמיץ:  ‘גבר מהסרטים’ | הבמאית והעורכת המוכשרת והייחודית נואית גבע, במשך שש שנים גם בחרה וגם ערכה את יצירת הפאזל הקולנועי המופלא,המרגש,הייחודי המורכב ממאות סרטים ישראליים משנות השישים ועד היום. שברי שוטים, חלקי סצנות וקטעים מסרטים שונים חוברו יחד זה לצד זה, תוך מחיקת פערי השנים והסגנון, ושולבו מחדש לכדי סיפור אחד: סיפורו של הגבר הישראלי כפי שהוא נראה על המסך בחיפושו אחר אהבה, בין מלחמה למלחמה, מיום הגיוס ועד החתונה. ‘גבר מהסרטים’ הוא שיר אהבה לקולנוע, ליוצרי הסרטים הישראלים לדורותיהם ולגיבוריו. במסורת הנפלאה של סרטי הקומפילציה (לקט), הוא שוזר יחד רגעי קולנוע קלאסיים לצד נעורים, ומייצר הקשרים חדשים המדגישים היבטים רעננים של חומרי הגלם הנוסכים בהם משמעויות נוספות. מבט קליל ובה בעת רציני, משועשע אך נוגע ללב, על הגבר הישראלי האולטימטיבי של הקולנוע הישראלי. השג קולנועי אדיר לנואית גבע ולמפיק הנפלא והאנרגטי אריק ברנשטיין.

 

הפיתוי של קופולה
הפיתוי של קופולה

 

‘הפיתוי’ | אבא פרנסיס פורד קופולה האגדי גאה בבתו רבת הכישורים הקולנועיים. ‘חמש ילדות יפות’ (1999), ‘אבודים בטוקיו’ (2003) שזיכה אותה בפסלון האוסקר לתסריט המקורי הטוב ביותר, ‘מארי אנטואנט’ (2006) ‘אי שם’ (2010) שזיכה אותה בפרס אריה הזהב, הפרס המשמעותי ביותר בפסטיבל הסרטים של ונציה. בכך היא הפכה להיות האישה האמריקאית הראשונה שזכתה בפרס זה. סרטה החדש ‘הפיתוי’ הפך את קופולה לאשה השנייה בהיסטוריה שזכתה בפרס הבימוי בתחרות הרשמית של פסטיבל קאן 2017. ‘הפיתוי’ מתרחש במדינת וירג’יניה של ימי מלחמת האזרחים, חייל פצוע (קולין פארל) מגיע לאחוזה מבודדת המשמשת כפנימייה לנערות. נוכחותו של גבר ינקי בסביבה הדרומית והנשית מעוררת בדיירות יצרים ותשוקות שחלקן מגלות לראשונה ואחרות הדחיקו מזמן. ניקול קידמן, קירסטן דאנסט ואל פאנינג מובילות את האנסמבל הנשי המנסה לפתות את זה שהוא לכאורה חסר הישע, אבל נופלות קורבן למניפולציות שלו. זהו עיבוד קולנועי נוסף לספרו של תומאס קאלינן (לאחר סרטו של דון סיגל משנת -1971) ובו הוחלפה נקודת המבט הגברית בזו של סופיה קופולה, מלחמת המינים הופכת לשדה קרב של ממש ביצירה מפעימה ועשירה בפרטי פרטים של הסתרה וגילוי של רגשות.

 

 

‘אנה, אהובתי’ |  סיפור אהבתם של טומא ואנה נולד בחוג לספרות באוניברסיטה, אך תוך זמן קצר פוגש את המציאות במלוא מורכבותה ומבקש לפלס בה דרך: הריגוש הראשוני מחוויר, בעוד משקעי העבר זוקפים ראש בדמות מכאוביה הנפשיים של הגיבורה והתנגדות אביו של הגיבור לקשר. דווקא עם חלוף הזמן מיטשטש בהתמדה הגבול בין אהבה לתלות, בין אינטימיות לניכור. העלילה נפרשת באופן בלתי ליניארי, ושבה לעצירות ביניים בכורסת המטופל של טומא, אשר יחד עם הצופים והבמאי מבקש להבין את שאירע. הסרט הוקרן בבכורה בתחרות של פסטיבל ברלין וזכה בפרס אלפרד באואר ליצירה המציגה נקודת מבט חדשה על אמנות הקולנוע. בימוי : קלין פטר נצר.

 

 

‘חיי אשה’ | נורמנדי, 1819. ז’אן, עלמה בת 18, מסיימת את לימודיה במנזר ושבה לגור בטירה המשפחתית הנעימה. היא נישאת לאציל מקומי, אך מכאן ואילך, לאורך שלושה עשורים, היא נקלעת לתהליך ארוך של התפכחות דואבת במיוחד: החולי והזקנה פוקדים את הוריה, הבעל מתגלה כגבר קמצן ובוגדני ואילו בנה היחיד מתבגר לכדי בזבזן פתולוגי המרוקן אותה מכל רכושה. סרטו החדש של סטפן בריזה, שהשתתף בתחרות של פסטיבל ונציה וזכה בפרס הביקורת הבינלאומית, הוא עיבוד רגיש ויפהפה לרומן הראשון שכתב גי דה-מופאסאן בשנת – 1883. בריזה מלהק לתפקיד הראשי את ג’ודית שמלה הנהדרת, בוחר ביחס מסך כמעט ריבועי, עובד כמו צייר אימפרסיוניסטי ומגיש רצף של סצנות קצרות המסתכמות לכדי יצירה עשירה ומתגמלת במיוחד. בימוי: סטפן בריזה.

 

 

‘מאהב כפול’ | קלואי, צעירה יפהפייה הנמצאת בנקודה רגישה ופגיעה בחייה, מתחילה טיפול אצל פול, פסיכולוג מסתורי ומושך. השיחות הטעונות שלהם מובילות לרומן שנדמה בלתי נמנע והיא מוצאת עצמה כמה חודשים לאחר מכן מאוהבת ומתגוררת עם בן זוגה החדש. החיים היציבים מסבים לה אושר ונחת שלא ידעה זמן רב, אך בהדרגה היא מתחילה לחשוד כי בחיר לבה הוא לא בדיוק הגבר שחשבה שהוא. פרנסואה אוזון, הילד הרע הנצחי של הקולנוע הצרפתי, חוזר לתקופה הפרועה בקריירה שלו עם ‘מאהב כפול’, שהוקרן בבכורה בתחרות הרשמית של פסטיבל קאן. בסרט החדש, שבו מככבים מארין ואכט וג’רמי רנייה, אוזון לא מפסיק לתעתע ולרתק אפילו לרגע, מגייס את החוש האסתטי הנודע שלו ומביים יצירה מורכבת, חושנית ומעוררת מחשבה על זהות, אמון, אהבה ותשוקה. בימוי: פרנסואה אוזון.

‚’‚÷

 

‘האי היפה ביותר’ | מהגרת ספרדייה בשנות השלושים לחייה מגיעה לניו-יורק בתקווה להשתקם מאירוע טרגי מעברה הלא רחוק. היא מנסה את מזלה בעבודות מזדמנות ומרוויחה בדוחק, עד שמסתמנת בגורלה תפנית מפתיעה בדמות הצעת עבודה רווחית ואפופת מסתורין. כאשר כבר מאוחר מכדי לסגת מתברר לה כי מי ששלחה אותה בחיוך אל הכתובת המיועדת הובילה אותה למעשה אל פתחו של גוב אריות. סרט הביכורים של אנה אסנסיו, שזכה בפרס הגדול בפסטיבל החשוב SXSW שבעיר אוסטין, הוא יצירה מורטת עצבים וממגנטת המאירה פינה חשוכה במיוחד בקלישאת החלום האמריקאי – מציאות שבה פרנסה משמשת לא פעם כשם קוד להתערטלות, השפלה ובמקרים חריגים אף הקרבה עצמית. חלק לא מבוטל מעוצמת הסרט טמון בפניה האקספרסיביות של היוצרת, המגלמת את הדמות הראשית. בימוי: אנה אסנסיו.

 

הפסטיבל מתקיים בין התאריכים 13-23 ביולי 2017 | אירוע הפתיחה 13.7  בבריכת הסולטן | ירושלים על סרטי הפסטיבל ומועדי הקרנה באתר : לפרטים נוספים

 

 

 

Author: נורית קידר