הוא למד חייטות וארט דירקשיין בסנטרל סינט מרטינס שבלונדון, הקים קו ניסיוני ששינה את פניו תוך כדי תנועה עד שהפך למותג הגברים HIGHLIGHT STUDIO. המעצב אור יאיר ביטון הוא הדבר האמיתי
הוא עושה אופנה כי זו הדרך שלו להתבטא. אור יאיר ביטון הוא לא דברן גדול וזו הדרך שלו להראות לעולם מי הוא ומה הוא רוצה להגיד. החיבור בין העיצובים לבין ביטון ניכר ובין שתיקה אחת לאחרת הוא אוהב להלביש אנשים ולאפשר להם לבוא לידי ביטוי דרך הבגדים אותם הוא מעצב.
מה הדבר הראשון שעיצבת?
‘הפריט הראשון שעיצבתי היה במסגרת עבודתי במותג מקומי, שם עיצבתי אואוטפיט לשבוע האופנה גינדי תל אביב שנערך בשנת 2015. זו הייתה הפעם הראשונה אחרי המון זמן של למידה וצבירת ניסיון שעיצבתי בגד במיוחד עבור נושא מסוים, שם התחלתי להבין איך הדברים עובדים באמת’.
מה הפריט שאתה הכי גאה בו ?
‘הפריט שאני הכי גאה בו הוא הבלייזר בגזרת היוניסקס שאני מחזיר כל קולקציה, זה פריט שמתאים בכל עונה, גם ליום יום וגם לאירוע, גם לנשים וגם לגברים וזה פריט שיהיה רלוונטי גם בעוד עשרים שנה’.
המותג HIGHLIGHT STUDIO מיועד לגברים אך קורץ גם לנשים. ‘אני מאמין בלספר סיפורים דרך הבגדים, אני רוצה שהלקוח יקבל ערך מוסף. אני מייצר משהו שהוא תמיד בין ישן לחדש, בין נשי לגברי ובין קז׳ואל למחוייט’ אומר המעצב אור יאיר ביטון. ‘אני מאמין בלעצב פריטים על זמניים שילכו עם הלקוח הרבה שנים קדימה ויתאימו לכל עונה ולכל תקופה. אני רואה בעיצובים שלי אמנות שימושית ומשקיע מחשבה רבה על כל פריט, דרך הסיפור שעומד מאחוריו, איכות הבד והתפירה וכמובן פריט שיהיה פרקטי ושימושי, אך תמיד לקחת את הדברים צעד אחד קדימה ולנסות לחשוף את הלקוח לדברים חדשים ולחשיבה שונה’ הוא מוסיף בזמן שאני מלטף את החליפות ומפתח אל פריטים מסוימים רגשות.
עשית עבודות נוספות לצד הקמת HIGHLIGHT STUDIO?
‘ובכן, במקביל לבניית המותג שלי, שיתפתי פעולה עם המותג ליוויס ישראל בחנות הדגל בנמל תל אביב, הייתי לוקח פריטים קלאסיים של המותג ונותן להם את הפרשנות שלי’.
את מי הפשטת, זאת אומרת הלבשת?
במהלך העבודה שלי בליוויס הלבשתי המון לקוחות והמון מובילי דעת קהל מהארץ ומהעולם כמו: גל גדות, אנחל בונני, רותם סלע, נטע אלחמיסטר ועומר אדם’.
מי מקורות ההשראה שלך?
‘מקורות ההשראה שלי הם רבים. יש תקופות שאני מקבל השראה מהיסטוריה ויש שאני מקבל השראה ממדע וחקר החלל, זה מאוד תלוי בתקופה. אבל גם ממוזיקה, אמנות, אנשים, מדע והיסטוריה’.
למרות שאין לדעתך לקוח מושלם ובכל זאת, אם היה, איך היית מתאר אותו?
‘הוא היה לקוח שמעריך איכות, פתוח לשינויים, מאמין במותג ובמעצב ויוצר חיבור שהוא מעבר לבגדים, אחד כזה שנותן לי להכניס אותו לתוך העולם שלי’.
מה דעתך על פריטי עיצוב המוניים?
מצד אחד יש לקוחות במעמדות שונים שיכולים להרשות לעצמם לקנות רק ברשתות האופנה הגדולות ובמחירים זולים וזה בסדר מבחינתי, לא כל האצבעות שוות. אך העובדים במפעלים של רשתות האופנה הגדולות האלו עובדים בתת תנאים ואין סוף שעות בשביל מעט מאוד כסף, שלא לדבר על הילדים הקטנים שמעסיקים עבור דולר ליום ולזה אני מאוד מתנגד. שלא לדבר על איכות הבגדים וחיקוי עיצובים של מיטב בתי האופנה והמעצבים בעולם. עדיף לקנות פריט יקר שהייתה עליו המון מחשבה ושילך עם הלקוח שנים רבות מאשר לקנות כמויות בגדים בזול ובאיכות לא טובה שלא מחזיקים מעמד הרבה זמן.
אכן יש צדדים יפים ופחות. כל כמה זמן אתה יוצר קולקציה חדשה ומאילו סיבות?
‘כרגע אני מעצב קולקציה אחת בשנה, קולקציה רחבה שמתאימה גם לחורף, גם לקיץ וגם לעונות המעבר, אני לא מאמין במרדף של לעצב 2 קולקציות בשנה ,לא בשלב זה’.
מה ואיזה הוא הפריט האחרון שרכשת לעצמך?
‘הפריט האחרון שרכשתי לעצמי היה נעלי פראדה בנסיעה האחרונה שלי ללונדון. החולשה שלי זה נעליים’.
של כולנו. מה לדעתך הופך עיצוב למוצלח?
‘לדעתי מה שהופך עיצוב למוצלח הוא שילוב של איכות, יופי, ערך מוסף, פרקטיקה ומחיר. זה שהמעצב מצליח לייצר פריט פרקטי שהלקוח יוכל ללבוש ועדיין שיהיה בתוכו את כתב היד של המעצב ולשלב בין שניהם’.