ביקשנו מכתבת הקולנוע של ‘פרימדונה’, נורית קידר, שתציג אותנו באור חיובי, נמאס לנו שמתייחסים אלינו כקלי דעת, כאילו כל היום אנחנו יושבים בלופט, מעשנים בשרשרת, אוכלים שמפיין יוקרתי ובזים לאנושות. אז היא הרחיקה לכת עד הסרט החדש של האחים כהן, ‘בתוך לואין דייוויס’. פייר, הכניסה אותנו לדיכאון. תעבירו לנו את הבלאדי מרי בבקשה ותקראו לשרינק שלנו. הגזימה זאתי.
סיפור מרגש מדכדך שמצליח בעגמומיות הומוריסטית ומבט ציני לספר לנו על שבוע מלא בתלאותיו של מוסיקאי שהוא עקשן מדי ואינו מוכן להתפשר על מנת להגיע להצלחה מסחרית. השותף המוזיקלי של לואין התאבד, אלבום הסולו שלו נותר בתיבות קרטון בלויות, הוא חסר בית והוא כל כך גרוע שהוא נדחק אל הקור המקפיא של ניו יורק, ללא מעיל להגן עליו. לואין דיוויס, בגילומו של אוסקר אייזק, שר ומנגן במועדונים עממיים בגריניץ’ וילג’ וישן על הספות של חברים. אין לו פרוטה אבל הצלחה היא מה שהוא רוצה, באופן אידיאלי בצורת חוזה הקלטות, אך לא על חשבון אמינות. השנה היא – 1961, ערב ההתעוררות העממית, כשבוב דילן פורץ לעולם עם blowing with the wind. כאשר אנו שומעים בתחילת הסרט את לואין שר, הוא לא דילן סטנדרטי אבל הבלדה המסורתית ‘לתלות אותי’ שהתפרסמה בשנת – 1960 מזכירה את דילן. ‘לא היה אכפת לי התלייה’ לואין מפזם.
הסנטימנט הוא, פשוטו כמשמעו, הומור שחור, מה שהופך אותו מושלם לסרט של האחים כהן. לואין הוא סוג של אנטי בוב דילן, מנסה להמציא את עצמו מחדש או להסתתר מאחורי מסיכה. האחים כהן התעקשו ללהק לתפקיד הראשי שחקן שהוא מוסיקאי וזמר. כריס אייזיק, האלמוני יחסית, נותן את כל כולו לתפקיד – כשהוא שר הוא מוציא את הכנות שבו ונותן לצופה להרגיש את ההשפלות שהוא עובר. לצידו צוות שחקנים מעולה, קארי מוליגן ששרה בגוונים רכים ואש ניתכת מפיה כשהיא מדברת ללואין. ג’ון גודמן במראה בלתי נשכח של איש ג’ז ממורמר, מכור להרואין שאליו מצטרף לואין לנסיעה לשיקגו. משפט כואב אמיתי שמייצג את מה שרבים חשבו על מוסיקת הפולק באותן השנים. גודמן שואל את לואין ‘מה אתה מנגן?’ ולואין עונה: ‘שירי פולק’ וגודמן בנונשלנטיות: ‘אה.. חשבתי שאמרת שאתה מוסיקאי’. גם ג’סטין טימברלייק שלא מגיע ממוסיקת הפולק תורם את קולו והופעתו בשירי הז’אנר.
הסרט מלא בסצנות מופלאות, מצולמות נהדר, באווירה חורפית שבאה להדגיש את הדיכאון של לואין הנע ונד בדרכים כשהגיטרה תמיד איתו. בדידות זועקת של אמן – יוצר – זמר שאיש לא רוצה בו. לא בטוח שלואין דיוויס רוצה את עצמו. אחותו מתביישת בו ובסגנון דיבורו הבוטה. אבא שלו, ימאי לשעבר בצי הסוחר, כבר לא מכיר אותו, האשה של החבר שאיתה הוא ניהל רומן צורחת על אוזלת ידו המתמשכת, מה נותר לו ללואין דייויס? מוסיקת פולק? בר אפלולי בגריניץ’ וילג’?
בין הייאוש לבין הבדידות מופיעת סאגת החתול הג’ינג’י שניתן לו למשמרת. לואין עוטף את החתול באהבה והחתול בוגד בו ונעלם. לואין לא מוותר לחתול וסצנות המרדפים אחריו הם רגעים קומיים יחידים בתוך הבדידות הזועקת. לואין דיוויס מעלה מצב של קיום. מרגש, מצחיק, מבריק, שיא חדש לאחים איתן וג’ואל כהן. ואי אפשר בלי כמה מילים על האחים היוצרים הנפלאים איתן וג’ואל כהן. האחים יוצרים את סרטיהם במשותף, הם הבמאים, הכותבים העורכים והמפיקים. מסרטיהם הידועים; ‘ברטון פינק’ , ‘בייבי אריזונה’, ‘ביג ליבובסקי’, ‘ארץ קשוחה’ ועוד. הם זכו ארבע פעמים באוסקר. ‘בתוך לואין דייויס’ זכה בפרס חבר השופטים ב’פסטיבל קאן’ האחרון. חברי האקדמיה האמריקאים לא חשבו שהסרט ראוי לו להיות בין המועמדים לאוסקר. הם הותירו אותו עם שתי מועמדויות על הסאונד והצילום.. בושה לאינטליגנציה האמריקאית.
‘בתוך לואין דייויס’ מסוף השבוע בבתי הקולנוע.