קשה לנו להאמין שיש מקום עם יותר תככים ומזימות מאשר במערכת ‘פרימדונה’ – יש לנו קולקציה של אויבים מושבעים, מתחרים, קולגות שצריך להקדים, נעורים שצריך לשמר (היוש דוקטור קליין), מאהבים, בעלים נבגדים, מערכות לבוש נטושות, עובדים ממורמרים ואת וונוס בנסיגה תמידית. ואז באה כתבתנו לענייני קולטורה, נורית קידר, ושוב מוכיחה לנו איך יכול להיות יותר גרוע. אוף, היינו מפטרים אותה אם היא לא הייתה מחזיקה עלינו יותר מידי אינפורמציה.
לדברי Procera Networks , חברת טכנולוגיית הפס הרחב שנשכרה על ידי וראייטי כדי לקבל אצטדיון של צופים ליום אחד, היא קיבלה יותר משישה מיליון בני אדם שצפו לפחות בחלק מהעונה השנייה של בית הקלפים – בתוך 24 השעות הראשונות. זאת בהשוואה ל- 2 אחוזים ממנויי נטפליקס שצפו בפרק אחד לפחות של העונה הראשונה כשזו הועלתה לראשונה בשנה שעברה. מדובר בגידול עצום, אבל לא מפתיע, בקהל הצופים. עונה אחת הייתה טובה וחיברה הרבה צופים במהלך השנה. אמנם לא השתייכתי לששת המיליונים שצפו בעונה השנייה, אבל התמסרתי טוטאלית בשני לילות רצופים ל- 13 פרקים של ‘בית הקלפים’.
מדובר בעונה ממכרת, כוחנית,בלתי נשלטת. פרנק אנדרווד (קווין ספייסי), סגן הנשיא, עושה בבית הלבן כבתוך שלו. המניפולציות לא נגמרות ואין סוף לשקרים. אשתו האלגנטית והיפה קלייר (רובין רייט), בהיותה אשת סגן הנשיא, כראוי למעמדה הרם משלבת ידיים בידי בעלה, במניפולציות ובתככנות שמשרתות את צרכיה או צרכי בעלה. בעונה שמותירה את הצופים בעיניים פקוחות ומשתאות תקבלו – רצח, נשיא שואג משתולל, הזוג הנשיאותי במשבר נישואין (מי לא?), זיון, כמעט נשיאותי, בשלישיה, אובססיה לנערת ליווי, סקס מהנה בין שחור ללבנה מהמעמד הרם. עוד? לא נקלקל בספוילרים.
אני לא ברת סמכא בענייני וושינגטון, קרי הבית הלבן. אז למה שלא תרחיבו אופקים במה שכתבו בכירי מבקרי הטלוויזיה בארצות הברית. מבקר הטלוויזיה של העיתון ‘הוליווד רפורטר’ טים גודמן כתב: ‘הסדרה משעשעת יחד עם דופק חזק. יש בסדרה ליבה מסתורית ופוליטיקה אמריקנית שהיא לעג, כראוי, על היותה המולה של שתי מפלגות שנושאות אשמה ובדלנות . זה יכול להיות דרמטי יתר על המידה, במיוחד עבור מקום מסובך מאוד כמו וושינגטון. הסדרה מוכרת את הבעל ואשתו בכל מחיר. הזוג פרנק (קווין ספייסי) וקלייר (רובין רייט) אנדרווד מרתקים גם כשהם על גחונם’.
מבקרת ה ‘ניו יורק טיימס,’ אלסנדרה סטנלי, מזהירה: ‘בזמן שהעונה השנייה מעלה את מה שהיה חסר בעונה הראשונה הכותרת נותרה ‘המירוץ לכוח ממשיך’. העונה היא שחורה יותר ומשכנעת יותר מהעונה הראשונה. יש כמה תאורים שנראים נוצצים יותר מעניני הממשל. הציניות היא שם המטבע ויש ווריאציות רבות על הנושא’. מרי מקנמרה מה – ‘לוס אנג’לס טיימס’ ציינה: ‘העונה נפתחה בפרקים מפוארים אשר שניים מהם בבימויו של דיוויד פינצ’ר. שאר הפרקים מבויימים סטנדרטית אבל מופקים איכותית. אין סיכוי שאחת מרשתות השידור השמרניות היתה משדרת את הסדרה. אלו הם קלייר ופרנק אנדרווד, שהופכים את ‘בית הקלפים’ לתוספת טובה יותר מהממוצע לז’אנר של דרמה ‘אנטי גיבור’ כדי להקים אחוזה חדשה בנוף הטלוויזיה’.
ג’יימס Poniewozik מעיתון ‘הטיימס’: ‘זוהי דרמה טובה, משעשעת ברמה של עלילה צרופה, כמו הסדרה ’24’ עם תמרונים פוליטיים במקום פצצת מנטרלות. בכל זאת, הוא מבקש יותר: ‘אנדרווד הוא שחקן שחמט, בעוד שכולם משחקים טיק טק. פרנסיס צריך אויב חזק יותר, אם לא למען הצדק אז למען התרגשות ובית הקלפים יהיה מופע גדול יותר אם יהיו לו דמויות כוחניות יותר מכלי משחק’. האנק Stuever מה – ‘וושינגטון פוסט’ הודה כי ‘נצמד לרעיון שהכוח בוושינגטון, בסופו של הדבר, הוא השחקן הפיקח, שהופך את האחרים לבובות אמן. ‘בית הקלפים’ נראה מושלם כשהוא בוחן את הצופים כמה כאב הם, הצופים, יכולים לספוג’. האמת, שלמות!!
‘בית הקלפים’/מוקרן ב- יס ובהוט במקביל.