סוף סוף כתבתנו לענייני קולטורה, נורית קידר, מביאה לנו חומרים שאפשר לעבוד איתם – משולש אהבים כפול גרנדומן עם אשתו והמאהבת ואיזו אשת אצולה עם צמד מאהבים צעירים שמנסה להוסיף עוד למנאז’, יריבות, העלמות מסתורית אולי אפילו רצח, סקנדלים, חלום לתהילת עולם וכל זה על אי קטן. פייר, מזכיר קצת את ההתנהלות בלופט של ‘פרימדונה’, רק פחות אקזוטי.
דרווין פוגש את היצ’קוק בסיפור אמיתי. השטן בא לעדן, סיפור חיים אמיתי שכל מהותו מלודרמה, אורח חיים אקזוטיים, תככים מיניים ומקרי מוות חשודים. גלאפגוס, הפרשה, היא דיוקן תיעודי מרתק של תעלומת רצח שהתרחשה ב- 1930. רצח מוזר ומפתה כמו הארכיפלג המפורסם עצמו. ‘פרשיה בגלאפגוס: שטן בגן עדן’ הוא סרט תיעודי היסטורי, משעשע בקדרות, על החיפוש העקר לגן עדן על פני כדור הארץ, על ידי חולמים יהירים, עייפים מן העולם ושאר האנושות. לב לבו של הסרט הוא הכלאה של אופרת סבון עסיסית עם הישרדות בת ימינו.
גלאפגוס נתפס מנקודת המבט הדרוויניסטית כטבע טהור משוחרר מכבלי השפעה אנושית. לעומת זאת, בשנת – 1929, זה לא היה המקרה ב – Floreana, הקצה השני הדרומי ביותר של האי הזעיר, כאשר רופא מברלין פרידריך ריטר, בן ה – 43 , השאיר את אשתו והביא את המאהבת הצעירה דורה סטראוך שזנחה את בעלה כדי לחיות בבידוד פראי ומרהיב ביופיו. פרידריך היה צמחוני ומעריץ של ניטשה הסופרמן. הוא ייזכר כגאון מטורף, כושל, שגילה שנותר לו מעט זמן להתרכז ביצירות הפילוסופיות הגדולות שאותן הוא תכנן לכתוב. הוא ודורה יחיו ‘כמו אדם וחווה בגן העדן’.
גן עדן, כפי שמוצג בסרט, נראה רחוק ממסביר פנים, ובני הזוג עמלו ללא הרף רק כדי לשרוד. אז מה אם דורה נחלשה על ידי טרשת נפוצה וסיבולת מוגבלת? הזוג המוזר זכה לפרסום בעיתונות הגרמנית. תוך זמן קצר מגיע למקום זוג גרמני – היינץ ומרגרט וויטמר. פרדריך מתרחק מהם כמו מאש, הוא אף מסרב לספק שירות רפואי למרגרט במהלך ההריון שלה עד לרגע האחרון ממש כאשר סיבוכים איימו על חייה. במקביל צצה באי אלואיז פון וגנר בוסקה, ברונית שהייתה מלווה על ידי שני ג’יגולוס כנועים, רוברט ורודולף, שאותם היא הציגה כאדריכל והמהנדס של מלון מפואר שהיא מקווה לבנות. הדיווה בהירה עיניים, עם ניצוץ נלהב בעיניה, הייתה אישיות זוהרת, גדולה מהחיים, שהוכיחה שהיא מפתה את רוב הגברים, למעט פרידריך, שתעב אותה כמעט כמו שהוא היה המום מתכניתה לבנות אתר נופש יוקרתי על האי שלו.
הברונית, שנשאה עימה עותק בלעדי של הספר של אוסקר ווילד ‘תמונתו של דוריאן גריי’ לכל מקום שהיא הלכה, זכתה לפרסום על מנאז’ א טרואה שלה והכתירה את עצמה ל ‘קיסרית’ האי. מריבות קשות בליווי הבצורת הנוראה בשנת – 1934, הכינו את הקרקע לשתי רציחות מסתוריות שדרשו את שרלוק הולמס לפתור אותן. התעלומה בלבו של הסרט סובבת סביב היעלמותה של הברונית, זמן קצר אחרי שהיא הודיעה שהיא מתכוונת להתיישב בטהיטי עם רוברט הג’יגולו שלה. רודולף הג’יגולו השני, הכנוע יותר ניסה לעזוב את -Floreana וגם נעלם. אין ראיות לכך שהברונית בעצם עזבה את האי שבו כל רכושה נשאר. ‘פרשיה בגלאפגוס: שטן בגן עדן’ משלב חומרים ארכיוניים פנטסטיים שצולמו בזמן אמת וקריאה דרמטית של מכתבים על ידי צוות שחקנים בינלאומיים משובח כתומאס קרצ’מן, קייט בלאנשט, סבסטיאן קוך, דיאן קרוגר, וקוני נילסן. במבט ראשון אתה אומר לעצמך,אנשים מטורפים. במבט שני נראה לי שלכל מקום שאתה הולך, אתה לא יכול לברוח מעצמך. ברגע שהמרחב הפרטי שלך נפרץ, מאבקי הכוח הרגילים תופסים קביעות. אפילו בגן העדן , אתה לא יכול לברוח מסממני האנושיות הבלתי נסבלים.
+
‘פרשיה בגלאפגוס: שטן בגן עדן’ /’דוקאביב’/ סינמטק תל אביב/שבת 10.05 19:15 סינמטק /יום ד’ 14.05 15:15 סינמטק 4