אביה: יו, נורית הרגה. יוני: את מי עכשיו? אביה: איזו סדרה. יוני: אוף, תודה לאל, חשבתי שאת דניאל ואז שבוע היינו צריכים להתעסק בזה. אביה: אבל זה היה מעלה לנו את הרייטינג בטירוף. יוני: אז מה את אומרת שבעצם צריך להרוג מישהו מאיתנו? אביה: זה לא יזיק: יוני: אז איפה נורית כשצריך אותה?
בשעות הלילה המאוחרות מתעורר גבר אמריקאי לצד אשתו הבלונדינית לשיחת טלפון בהולה. ‘פאוזי, אני מגיע לחתונה של אחייני מחר בבוקר’. הגבר הנאה בעל העיניים הכחולות ובהיר השיער יוצא לריצת בוקר. תוך כדי הריצה צצות תמונות מן העבר – קהל מוסלמי תוקפני, בתוך המכונית שני ילדים, האחד שותק ועיניו הכחולות מבוהלות. הילד השני לא מהסס לירות באחד המפגינים בעוד אביו ואנשיו יורים במפגינים האחרים. הגבר ממשיך לרוץ. שתי דקות ראשונות בדרמה האמריקאית החדשה ‘הרודן’, פרי יצירתו של הבמאי והיוצר הישראלי עטור התהילה גידי רף, שיצר וביים את הסדרה הישראלית ‘חטופים’ והסדרה האמריקאית – Home Land שזכתה בפרס האמי היוקרתי.
שתי דקות ראשונות הספיקו לי כדי להבין שמדובר בארץ ערבית דמיונית, בשליט דיקטאטור ובשני בניו. הבן האחד הוא הרוע בהתגלמותו והבן הטוב הוא זה שגלה מרצונו אל קליפורניה החמה. שני הבנים שלא התראו עשרים שנה נפגשים בחתונה משפחתית במדינה ערבית דמיונית שסועת קרבות. זה הרגע בו ננעצת תובנת עשרת הפרקים בסדרה. האירועים הפוליטיים,המאבק בין הטוב לרע וברור מי יהיה המנצח. הכל כל כך פשטני בלי טיפת תחכום. תהיתי איך גורדון המפיק של ’24’ ו- Home Land והיוצר המוכשר, גידי רף, חתומים על סדרה שטחית.
כמוה היו עוד מאות שאיש לא זוכר את שמם. הסדרה שכולה מתרחשת בארץ ערבית במזרח התיכון, באופן מוזר, הדמויות מדברות אנגלית, עם ‘סלאם Alaikum’, מדי פעם שנזרק לחלל. זה בעיקר מאכזב משום שריינר השחקן הראשי לוהק לתפקיד ערבי לבן, דובר אנגלית. הטענה של המפיקים כי הם לא יכלו למצוא שחקן ערבי עם כישורים לתפקיד הראשי, הייתה יכולה להיות טענה נסלחת אם השחקן אדם ריינר היה נותן ביצועים מושלמים. במקום זאת, ריינר הוא בחור לבן יפה, בחליפה, מאפיל בקלות על שאר השחקנים שסובבים סביבו כולל את נציגתנו הישראלית מורן אטיאס. העיתון ‘הוליווד רפורט’ מספר שגורדון וגידי רף החלו לעבוד בשותפות על הסדרה. הם החתימו את הבמאי הנודע אנג לי שהתחרט ופרש מהבימוי. הם חיפשו מחליף, התסריט לא היה לרוחו של גידי שהתעמת עם גורדון ופרש. חלק מהפרק צולם במרוקו ולבסוף הוחלט על הקמת אולפנים בארץ. התוצאה היא דרמה בינונית שאין מושג מה היא רוצה להיות – אופרת סבון משפחתית? מותחן פוליטי?
‘רודן’ רחוקה שנות אור מה’סנדק’ והיא ההוכחה שכאשר מנסים להשתמש בז’אנרים הוליוודים על הגדרות לא מוכרות זאת לא הדרך לייצר דרמה משכנעת על העולם הערבי.
מוצאי שבת/21:00/שידורי YES – OH