Be your own Google

Spread the love

דניאל: אני ממש מתרגש לקראת שבוע האופנה בחולון. אביה: אני חושבת שזאת אטקרציה נהדרת לתיירים מתל אביב, אני מקווה שיש מתחם סגור. דניאל: כדי שילידי המקום לא יכנסו, את גזענית. אביה: חלילה, אני דואגת להם מפני התעשייה. דניאל: הו, את נשמה טובה. אביה: הרבה אומרים לי. אתה יודע שיש דראס קוד, כן. דניאל: מעצבים מקומיים. אביה: איך לובשים מעצבים? מי לדעתך הכי רזה? דניאל: אני חושב שהתכוונו רק לבגדים. אביה: מזל, יש לי פריצת פלאט באק.

רגע לפני ששבוע האופנה חולון 2014 נפתח כנסתי לדיון מעמיק את עידית ברק, עורכת התוכן של הכנס הבינלאומי , זו הפעם השניה, לשיחה על עיצוב, תעשיית האופנה המקומית וגם על הכנס עצמו. מי שלא מכיר את ברק (39), וודאי לא יתקשה לזהות אותה וזאת בזכות שיערה האדמוני או כמעצבת אופנה ומי שהייתה בעלת המותג ׳דילקטסין׳. ברק, סיימה את לימודי האופנה במוסד היוקרתי FIT בניו יורק, בשנת 2001, שנה לאחר מכן, עם חזרתה ארצה, הקימה את ׳דליקטסין׳. בשבע השנים האחרונות היא מרצה בכירה במחלקה לעיצוב אופנה ב׳שנקר׳, ובין האקדמיה למציאות היא מתעסקת בתחומים הנושקים לאופנה כשהפעם היא בתפקיד עורכת התוכן של שבוע האופנה חולון.

עידית ברק/עורכת התוכן של שבוע האופנה חולון צילום: יח’’צ.
עידית ברק/עורכת התוכן של שבוע האופנה חולון צילום: יח’’צ.

׳אני כל כך אוהבת אופנה, זה תחום כל-כך רחב שעוד לא אמר את המילה האחרונה ואני חושבת שלא תהיה לו מילה אחרונה׳ – ברק פותחת בדברים האלה. שבוע האופנה הוא יוזמה של עירית חולון עם מוזיאון העיצוב הממוקם בעיר שמטרתו להביא שיח אקדמי ותרבותי לתוך התעשייה. למעשה הכנס יוצר פלטפורמת מפגש לתעשיית העיצוב המקומית  וגם, כמובן, לתצוגות אופנה והשקות. ברק, נכנסה לתפקיד כעורכת התוכן של הכנס, ניסתה להבין עם עצמה מה חסר למעצבים העצמאיים ובכך הוסיפה, לצד הרצאות, גם סדנאות וכיתות אמן.

אניה ארונובסקי קרונברג/מייסדת ועורכת מגזין ׳Vestoj Journal 'On Slowness as a Muse' /צילום: יח’’צ.
אניה ארונובסקי קרונברג/מייסדת ועורכת מגזין ׳Vestoj Journal ‘On Slowness as a Muse’ /צילום: יח’’צ. 

׳אני חושבת שהשינוי שהכנסתי בשנתיים האחרונות לשבוע האופנה חולון, זה את הסדנאות וכיתות אמן. לפני כמה שנים כשהגעתי לכנס היה לי קשה לשבת ולשמוע רק הרצאות. אנחנו, המעצבים אנשי עשייה, לא יכולים לשבת רק, אלא צריכים לעשות ולכן הסדנאות וכיתות האמן נותנות מענה וצורך להבין על מה דיברו איתנו׳. הכנס הבינלאומי מתעסק, בכל שנה, בנושא מסוים המתכתב עם עולם האופנה, השנה ׳muse׳ נבחר כנושא מרכזי, ונשאלות שאלות רבות כמו מהי השראה? כיצד בוחרים השראה?. שהרי השיעור הראשון בלימודי עיצוב הוא השראה. והאם המעצבים מצליחים לתרגם אותה בעיצובם? ׳מוזה או השראה הם מושגים בסיסים בעולם העיצוב אך עדיין בתוך נישה שמאיימת על המעצבים. הסיטואציה בארץ מאוד קשה, הרבה מעצבים עצמאיים חולמים על הצלחה ומוותרים על כל התהליך שבדרך וגם על ההשראה כי הם נאלצים להיכנע לתכתיבים כמו מסחריות וכודומה׳, מוסיפה ברק.

הצלם רון קדמי יעביר כיתת אמן על חוש הראיה/צילום: יח’’צ.
הצלם רון קדמי יעביר כיתת אמן על חוש הראיה/צילום: יח’’צ.

אבל מסחריות זו לא מילה גסה. ׳נכון. אני לא אומרת שמסחריות זו מילה גסה אבל עדיין אם תשאל מעצב צעיר איך נמדדת ההצלחה שלו? הוא ישר יגיד לך במספרים וכסף. אני זוכרת שהתחלתי את דרכי במותג ׳דליקטסין׳ הייתה לי יועצת עסקית ששאלה אותי מה אני רוצה ושאפרק לה לגורמים את התשובה ועניתי: שאני אעשה את מה שאני אוהבת ואצליח להביא משכורת מכובדת הביתה. היום זה לא ככה׳. ומתוך השיח הזה נולדו הפנאלים שישתתפו בכנס השנה הראשון הוא,

׳העתקה היא ההשראה החדשה׳ שיעסוק בנושא את מי אנו בוחרים לצטט? נוכח העובדה שאנחנו מורגלים לראות אינטרפציות לבגדי מעצבים ברשתות וכי נדמה שהיום גם מותגי היוקרה מרשים לעצמם לשאוב השראה מהרשתות. ׳בגלל כל השפע שיש לנו אודות החברות המסחריות כמו זארה וh&m נהיה שיח על עיצוב חדש שהוא למעשה ליקוט. מעצבים צריכים לדעת לסנן את מי כן ואת מי גם אם הם ׳לוקחים׳ השראה ממעצבי על למשל׳.

יוגין רבקין, מייסד ועורך StyleZeitgeist/על  יצירתה והשפעתה על שוק האופנה העכשווי צילום: יח’’צ.
יוגין רבקין, מייסד ועורך StyleZeitgeist/על יצירתה והשפעתה על שוק האופנה העכשווי צילום: יח’’צ.

את חושבת שהעידן הטכנולוגי והדיגיטלי הפך את ההשראה לזמינה ופחות אפקטיבית למעצבים? “כן בהחלט. העידן הטכנולוגי והדיגיטלי הופך אותם לפחות מרתקים ומעניינים. אם בעבר בכדי לקבל השראה היינו הולכים לספרייה ובודקים וחוקרים את האיימ’גים ובכך מגלים עולמות חדשים על ההשראה שבחרנו, או יוצאים החוצה למוזיאונים לראות תערוכות, היום אתה מקליד מילה בגוגל ועולה עולם חזותי מבלי שתדע מה עומד מאחורי התמונה והאם בכלל קשורה לנושא שלך.”

למעשה,את מנסה להחזיר את הגלגל אחורה? “כן, להחזיר את הגלגל אחורה לא במובן ההיסטורי שלו אלא לגרום למעצבים גירוי חדש ומרתק. את הסטודנטים שלי תמיד אני שואלת האם זה רלוונטי למה שקורה בעולם היום?. אני חושבת שתהליך שעובר סטודנט או מעצב מאוד אפקטיבי להמשך עיצוביו אי אפשר להגיד ההשראה שלי היא מתוך… ולא לדעת עליה פרטים ורק להוציא איימ’גים מגוגל.”

מייקל חדידה, יזם אופנה, סטרטפיסט, על קניינות העבר מול העתיד, צילום: יח''צ
מייקל חדידה, יזם אופנה, סטרטפיסט, על קניינות העבר מול העתיד, צילום: יח”צ

את חושבת שהעידן הטכנולוגי והדיגיטלי הפך את ההשראה לזמינה ופחות אפקטיבית למעצבים? ׳כן בהחלט. העידן הטכנולוגי והדיגיטלי הופך אותם לפחות מרתקים ומעניינים. אם בעבר בכדי לקבל השראה היינו הולכים לספרייה ובודקים וחוקרים את האיימ’גים ובכך מגלים עולמות חדשים על ההשראה שבחרנו, או יוצאים החוצה למוזיאונים לראות תערוכות, היום אתה מקליד מילה בגוגל ועולה עולם חזותי מבלי שתדע מה עומד מאחורי התמונה והאם בכלל קשורה לנושא שלך׳.

 

למעשה,את מנסה להחזיר את הגלגל אחורה? ׳כן, להחזיר את הגלגל אחורה לא במובן ההיסטורי שלו אלא לגרום למעצבים גירוי חדש ומרתק. את הסטודנטים שלי תמיד אני שואלת האם זה רלוונטי למה שקורה בעולם היום?. אני חושבת שתהליך שעובר סטודנט או מעצב מאוד אפקטיבי להמשך עיצוביו אי אפשר להגיד ההשראה שלי היא מתוך ולא לדעת עליה פרטים ורק להוציא איימ’גים מגוגל׳.

מייקל חדידה/יזם אופנה, סטרטפיסט/על קניינות העבר מול העתיד/צילום: יח’’צ.
מייקל חדידה/יזם אופנה, סטרטפיסט/על קניינות העבר מול העתיד/צילום: יח’’צ.

קיים פער די גדול בין מה האקדמיה מחנכת לבין המציאות, את יכולה לתת טיפ לאותם מעצבים שסיימו ובידם התואר הנחשק, מעצב? “בגלל הפער שאתה מדבר עליו בין האקדמיה למה שקורה שניה אחרי שמסיימים את בתי הספר לעיצוב אני מציעה לכל מעצב/ת לצאת מהקופסא שלו שנקראת סטודיו. אחד השינוים שאני מנסה כעורכת התוכן של שבוע האופנה חולון הוא לקחת הפסקה של יומים, ולהגיע לכנס. ההרצאות יפתחו עולם רחב ועשיר לכל אחד ולא רק למעצבים זה יכול להיות גם אנשי שיווק, מה שהכנס מנסה הוא להנגיש שיח אקדמי”.

אחת ההרצאות המרתקות של הכנס תהיה דווקא של פרופ’ אורי אלון ממכון ויצמן, שידבר על כך שבכל תחום כאשר אתה נמצא בנקודה הראשונה של התהליך, הראש שלך כבר בתוצר הסופי ומפספסים את הדרך הארוכה אליה, ולבסוף נתקעים באמצע הדרך. “נסיתי להביא תכנים מקבילים לעולם אופנה, פרופ’ אלון מסביר בדרכו שלו את אחת הטעויות הנפוצות של מעצבים לרצות לדעת מה תהיה התחנה האחרונה של הרכבת מבלי שהיא נסעה כלל. הוא נותן הקבלה מעולם המדע אך זה נכון גם לעולם העיצוב.”

איריס ואן הרפן, המעצבת ההולנדית שתציג לראשונה בארץ צילום: יח''צ
איריס ואן הרפן, המעצבת ההולנדית שתציג לראשונה בארץ צילום: יח”צ

נכון, אבל העולם הגולבלי שאנו חיים לא מאפשר מחקר כמו באקדמיה. כולם רוצים כאן ועכשיו. “אני לא אומרת להקדיש את כל חייך כמעצב למחקר אלא אם כן זאת כוונתך. אך להבין תהליכים בעיצוב ובפיתוח האישי של המעצב. בעקבות המירוץ הזה שהעולם מכתיב לנו, מרבית מהמעצבים נכנעים לתכתיבים של חיזוי טרנדים וביטול האמירה האישית שלהם שמייחדת אותם. אני חושבת שהדוגמא הטובה היא המעצבת ההולנדית איריס ואן הרפן, שמבחינתי היא התקווה של המעצבים”.

את יכולה להסביר מה יש בה? “איריס ואן הרפן מעצבת אופנה מתוך מחקר. הבגדים שהיא מעצבת לא לבישים אבל עברו תהליך של מחקר חזותי מעמיק ראשית בטכנולוגיה שבה מיוצרים הפריטים בהדפסת תלת-מימד והן במחקר שהיא מבצעת טרם העיצוב. זה שילוב של השראה מתוך תהליך ולמידה יחד עם טכנולוגיה חדשנית ועכשווית שרלוונטית להיום.” התערוכה שתפתח את שבוע האופנה שייכת למעצבת ההולנדית המשפיעה ופורצת הדרך, ואן הרפן שתציג בפעם הראשונה בארץ קולקציות נבחרות שנעשו בטכניקת הדפסת תלת-מימד. (פתיחה: 24.12.14 נעילה: 7.3.15)

מתוך התערוכה "קוטור חדש איריס ואן הרפן", מוזיאון העיצוב חולון צילום: יח''צ
מתוך התערוכה “קוטור חדש איריס ואן הרפן”, מוזיאון העיצוב חולון צילום: יח”צ

המשכנו ללכת ככה בשדרה שהשמש ברקע ועוד מעט תזרח במקום אחר ותאיר אור בדיוק כמו שברק מקרינה בדבריה אור על עולם העיצוב והאופנה בארץ. ניכר בעיקר כי התהליך שעברה עם סיום לימודיה, פתיחה וסגירה של מותג בעיצובה מושרשים עמוק בתוך הדי.אן.אי שלה. כמו שליח שהגיע הישר מהשמיים היא מנסה להעביר למעצבים החדשים מה לא לעשות. לפני שנפרדנו שאלתי אותה “מהי המוזה/השראה שלך? היא שתקה לכמה רגעים ואז ענתה “אין לי מוזה ספציפית. אני משתדלת לא לשעמם את עצמי ואת סביבתי. אני חושבת שהסטודנטים הם ההשראה שלי.”

בתמונה הראשית: קעקוע זמני שאיירה שירה ברזילי.

שבוע האופנה חולון HoF14 – בין התאריכים 24-29/11/מוזיאון העיצוב חולון/מתחם מדיטק חולון/גולדה מאיר 6/ לתוכנית המלאה ולרכישת כרטיסים אתר שבוע האופנה חולון www.holonfashionweek.co.il וקופות המדיטק והמוזיאון – 03-5021552.

Author: דניאל אסייג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *